نقد و ارزیابی مبانی روش شناختی الهیات گشوده با تبیین دیدگاه کلارک پیناک

نویسندگان

  • احمد کریمی استادیار گروه کلام اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث - قم
  • رسول رضوی دانشیار گروه کلام اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث - قم
چکیده مقاله:

الهیات گشوده، گرایشی الهیاتی-فلسفی است، که تفسیر نوینی از برخی صفات خدا (و لوازم آن) ارائه می‌دهد. این دیدگاه، بسیاری از آموزه‌های الهیات سنتی (همچون منزه بودن خداوند، علم پیشین مطلق، قدرت مطلق و ویژگی‌هایی اینچنین) را نه مبتنی بر کتاب مقدّس، بلکه الهام گرفته از فلسفه یونان دانسته، و در مقابل تصویری از خداوند ارائه می‌کند که مبتنی بر تشخّص، تغییر پذیری و تعامل او با انسان است. یکی از مؤسسین الهیات گشوده، کلارک پیناک است. وی معتقد است در ترسیم اعتقادات دینی، اگر چه سنت و فلسفه باید مورد توجه قرار گیرد، اما «کتاب مقدّس» دارای بیشترین اهمیت است، و بر این مبنا، آموزه‌های الهیات سنتی باید مورد نقادی قرار گیرد. پیناک گرچه ره‌آورد تقریر خویش را «آزادی واقعی خدا و انسان» می‌داند، لکن به‌نظر می‌رسد مبانی روشی او به لحاظ منطقی نامنسجم است. لذا از آنجا که مبانی معرفتی هر نظریه، خاستگاه مدعیات آن است، این پژوهش به ارزیابی دیدگاه پیناک در مبانی روش‌شناختی الهیات گشوده می‌پردازد. در این راستا، به‌نظر می‌رسد گرچه الهیات سنتی مسیحی، مشکلات متعددی در تبیین معارف الهیاتی داشته و در مواردی پیناک به‌خوبی ضعف آن را شناسایی کرده است، لکن سعی او در ارائه راهکار، به لحاظ روشی بسیار قابل نقد است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد روش‌شناسی بنیادین در صدد ارزیابی آراء پیناک در مبانی روش‌شناختی الهیات گشوده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل و نقد مبانی معرفت شناختی فوتوریسم

فوتوریسم یکی از مهمترین جنبشهای هنری اوایل قرن بیستم در ایتالیا است که ریشه در فلسفه دارد و بر سیاست اثرگذار می‌شود. هدف از این مقاله شناخت، تحلیل و نقد مبانی معرفت شناختیِ جنبش فوتوریسم است. اندیشه نیچه بیشترین تاثیر را بر فوتوریسم داشت. نگرش آری‌گویانه نیچه به زندگی از طریق ارجی که او بر ارزش-های رویکرد دیونوسوسی می‌نهد و نقد وی از اخلاق فضیلت محور بر اساس نظریه اراده معطوف به قدرت، وفق استنبا...

متن کامل

تبیین مبانی انسان شناختی اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام

هدف این پژوهش، تبیین مبانی انسان شناختی اخلاق جنسی در اسلام، با روش توصیفی – تحلیلی است. از دیدگاه اسلام، انسان غریزة صرف و حیوانی کامجو نیست تا همه چیز او را به کامجوئی از غریزة جنسی و آزادی در ارضاء آن فروبکاهیم، بلکه انسان در کنار غریزه جنسی که وجه مشترک انسان و حیوان است، از فطرت نیز برخوردار است. بنابراین، در انسان­شناسی اسلامی، انسان دارای سه روح نباتی، حیوانی و فطری است. بر این اساس، مبا...

متن کامل

خدای شخص‌وار از منظر علامه طباطبایی در مقایسه با الهیات گشوده

شخص‌وارگی به‌معنای بهره‌مندی از صفاتی چون آگاهی، اراده، حیات، قدرت، خیرخواهی و قابلیت تخاطب است و متون مقدس ادیان ابراهیمی چنین صفاتی را به خداوند نسبت می‌دهند. نحلۀ «الهیات گشوده» راه طی‌شده در الهیات کلاسیک مسیحی برای توصیف حقیقت الوهی را ناسازگار با کتاب مقدس می‌داند. این نحله به بازاندیشی در اوصاف الهی پرداخته، به بازتعریف اطلاق، بساطت و کمال مطلق الهی دست می‌یازد. اما علامه طباطبایی در برا...

متن کامل

نقد مبانی نژادپرستی از دیدگاه قرآن

این تحقیق با بررسی مبانی نژادپرستان به نقد قرآنی این مبانی و بیان دیدگاه‌های قرآنی در این زمینه پرداخته است. از مهم‌ترین مبانی نژادپرستی برتری‌طلبی است که ملاک آن نژاد، رنگ پوست، زبان، دارایی و کثرت فرزندان، قدرت و ثروت، مذهب و منطقه جغرافیایی است. در اینجا یک یک این موارد مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به علاوه دو مبنای دیگر یعنی تبعیض و تکبر نیز که عواملی برای نژادپرستی هستند با توجه به آیا...

متن کامل

نظریه‌ی ارتباط‌گرایی و تبیین و نقد مبانی معرفت‌شناختی آن

          مقاله پیش‌رو یکی از نظریه‌های یادگیری جدید و روبه رشد، تحت عنوان "ارتباط‌گرایی" را از نقطه نظر مبانی و پیش‌فرض‌های معرفت شناسی مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. ایده‌پردازان این نظریه، آن را نظریه‌یی برای عصر دیجیتال، و پاسخی مناسب به شرایط جدید و متغیر حال حاضر جوامع قلمداد می‌کنند. تاکنون پژوهش‌های متعددی در سراسر دنیا جنبه‌های مختلف این نظریه را – بویژه در رابطه با فضاهای مجازی و ...

متن کامل

بررسی و نقد الهیات لایب‌نیتس

فلسفه لایب‌نیتس و تصور وی درباره خدا از حوزه‌های فلسفی و الهیات مسیحی، فلسفه اسپینوزا و فلسفه دکارت متأثر است. همچنین لایب‌نیتس از بعضی مکالمات افلاطون هم تأثیر پذیرفته است. در عین حال، شأن کلامی آثار لایب‌نیتس از آثار دکارت و اسپینوزا بیش‌تر است و فلسفه او مانند فلسفه مالبرانش خدامحور است. به نظر لایب‌نیتس، علت فاعلی و علت غایی در جهان طبیعت توسعه و تداوم علیت خداوند است. لایب‌نیتس با این تفکر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 22  شماره 4

صفحات  -

تاریخ انتشار 2020-12-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023